Mitochondria bardzo często są nazywane bateriami komórkowymi. Nie jest to bez przyczyny – szacuje się, że dostarczają ponad 90% energii komórce. Energia powstaje z przetworzenia pokarmu, który spożywamy i tlenu, który wdychamy. Często nie myślimy o stanie naszych mitochondriów jako o kluczowym znaczeniu dla naszego zdrowia fizycznego, ale oba są nierozerwalnie powiązane.

Zdrowie mitochondrialne odnosi się do zdolności naszych mitochondriów do działania z maksymalną wydajnością, zapewniając naszym komórkom energię, której potrzebujemy do ćwiczeń, walki z infekcją, odzyskiwania i wykonywania wszystkich głównych funkcji życiowych każdego dnia. Ponieważ mitochondria są siłą napędową komórek, zdrowie mitochondriów ma kluczowe znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu ​​naszego ciała w celu utrzymania optymalnego zdrowia. Zmiany i spadki stanu zdrowia mitochondriów mogą wystąpić z kilku powodów.

Co powoduje pogorszenie stanu  mitochondriów?

Podobnie jak większość głównych układów organizmu, stan mitochondriów może się pogarszać wraz z wiekiem. W młodości i wczesnej dorosłości nasze mitochondria wytwarzają CoQ10 i wolne rodniki w równych ilościach, ale gdy zaczynamy się starzeć, możemy zacząć wytwarzać mniej CoQ10, ale nadal wytwarzać taką samą ilość wolnych rodników. W rezultacie możemy zacząć doświadczać niedoboru CoQ10, co wiąże się z wywoływaniem niekorzystnych skutków przez wolne rodniki, takich jak uszkodzenie komórek i DNA w ludzkich tkankach. Chociaż może się to zdarzać naturalnie z wiekiem, nie tylko starzenie się ma wpływ na stan mitochondriów.

Czynniki stylu życia, w tym stosowanie diety bogatej w tłuszcze, cukier lub przetworzoną żywność, niedostateczna ilość snu i brak ćwiczeń fizycznych mogą również powodować pogorszenie stanu mitochondriów. Najpierw zaczynamy dostrzegać oznaki pogorszenia stanu mitochondriów jako zwiększone poczucie ospałości i wolniejszy powrót do zdrowia, ale z czasem może to mieć wpływ na samo zdrowie i wydajność.

Wszyscy doświadczamy odmiennego stanu zdrowia mitochondriów, natomiast istnieją pewne typowe objawy wskazujące na to, że możesz mieć do czynienia z dysfunkcjami mitochondrialnymi. Typowe objawy to:

  • Uczucie zmęczenia lub braku energii
  • Doświadczanie hormonalnych wahań nastroju
  • Niewyjaśnione zwiększenie masy ciała lub wahania cukru we krwi
  • Zmniejszone wyniki sportowe i regeneracja
  • Starzejąca się skóra
  • Zwiększone skutki starzenia się
  • Zestresowanie lub niespokojność
  • Trudności ze snem
  • Problemy z sercem, ciśnieniem krwi lub krążeniem
  • Zmniejszone skupienie umysłowe

Wiele z powyższych objawów może być po prostu oznakami starzenia się, ale pocieszające jest to, że można poprawić zdrowie mitochondriów niezależnie od wieku. Gdy zdrowie mitochondriów ulegnie poprawie, wiele z powyższych objawów ustąpi, powodując młodszy wygląd i poczucie się młodszym oraz bardziej żywotnym.

Jak możemy poprawić stan mitochondriów?

Na zdrowie mitochondriów wpływają czynniki stylu życia, takie jak dieta, ilość wykonywanych ćwiczeń, ilość snu, narażenie na czynniki zewnętrzne, takie jak zanieczyszczenie, palenie, spożywanie alkoholu i inne.

Zdrowa, zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia przez kilka dni w tygodniu i wystarczająca ilość snu znacznie przyczynią się do zapewnienia zdrowia mitochondrialnego. Podobnie jest w przypadku rzucenia palenia, ograniczenie spożywania alkoholu, zmniejszenia narażenia na toksyny środowiskowe i utrzymanie zdrowej wagi.

Niestety, bez względu na to, jak zdrowy jest twój styl życia, twoje funkcjonalność mitochondrialna może nadal spadać z wiekiem. Dodanie suplementu diety zawierającego CoQ10 może pomóc w utrzymaniu zdrowia mitochondriów i funkcji układu odpornościowego.

Poprawa zdrowia mitochondriów może również poprawić ogólny stan zdrowia poprzez zwiększenie poziomów energii, spowolnienie starzenia się komórek, zwiększenie wydajności fizycznej, promowanie lepszego snu, zwiększenie wsparcia narządów, wspieranie przejrzystości i koncentracji umysłowej oraz promowanie zdrowszej i bardziej intensywnej skóry.

Działanie antyoksydantów

Możemy podzielić antyoksydanty na naturalne i sztuczne, a ich zadaniem jest zabezpieczenie komórki przed działaniem wolnych rodników lub zmniejszenie uszkodzeń spowodowanych nadmiernym wyciekiem wolnych rodników. Wolne rodniki to produkty odpadowe, które zazwyczaj składają się z atomu tlenu lub azotu z niesparowanym elektronem w zewnętrznej powłoce.

Wolne rodniki są uznawane za niestabilne, ponieważ brakuje im elektronu w ich strukturze molekularnej, co powoduje, że szukają dodatkowego elektronu, który mogą „ukraść” innej cząsteczce. „Kradnąc” elektron z pobliskiej cząsteczki, struktura tej cząsteczki może zostać naruszona i uszkodzona, co może mieć wpływ na wszystko, od tłuszczu po białka i DNA.

Przeciwutleniacze zapewniają właśnie ten wspomniany dodatkowy elektron, którego potrzebują wolne rodniki, zamieniając wolny rodnik w stabilną cząsteczkę i zapobiegając uszkodzeniom innych cząsteczek w komórce. Przeciwutleniacze są ważne, ponieważ skutecznie pomagają w neutralizacji i stabilizacji nadmiaru wolnych rodników. 

Przeciwutleniacze mogą być wytwarzane w organizmie lub przyjmowane jako suplementy lub w żywności, którą spożywamy. Wiele przeciwutleniaczy pochodzi z owoców i warzyw, szczególnie tych o mocnych kolorach, takich jak jagody, szpinak i brokuły. Przeciwutleniacze, które zna większość ludzi, obejmują substancje takie jak witamina A, witamina C, witamina E, beta-karoten, likopen, luteina, selen, mangan i zeaksantyna. Karnozyna i flawonoidy też są przykładem antyoksydantów.

CoQ10 jest naturalnie występującym przeciwutleniaczem i znajduje się w każdej komórce naszego ciała. Jak juz wspomniałam, mitochondria podczas produkcji energii wytwarzają tzw. Wolne rodniki, które są konieczne dla prawidłowego metabolizmu ale w dużych ilościach są szkodliwe dla organizmu.

CoQ10 chroni mitochondria przed szkodliwym działaniem wolnych rodników poprzez wyścielenie błony mitochondrialnej, zapewniając bezpieczną barierę obronną. Dzięki temu jest zneutralizowany nadmiar wolnych rodników, zapewniając ochronę podczas niezbędnego procesu produkcji energii i zapobiegając uszkodzeniom w komórce przez wolne rodniki. Gdy wytwarza się zbyt wiele wolnych rodników, wtedy zaczyna brakować wystarczającej ilości CoQ10.

W jaki sposób suplement CoQ10 pomaga poprawić stan mitochondriów?

Wiemy, że na poziom zdrowia mitochondriów wpływa poziom CoQ10 w organizmie i że spadek poziomu CoQ10 może prowadzić do spadku funkcjonalności mitochondriów. Czy zatem samo dodanie suplementu CoQ10 poprawi stan mitochondriów? Rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana. Naukowcy początkowo sądzili, że dodanie prostego suplementu diety CoQ10 poprawiłoby funkcjonalność mitochondrialną, ale badania i próby kliniczne wykazały, że tak nie jest, ponieważ mitochondria nie są w stanie skutecznie wchłonąć tego rodzaju CoQ10.

Rodzaje CoQ10

Koenzym Q10 ma dwie formy: ubichinon i ubichinol. Obie są bardzo ważne dla prawidłowej pracy mitochondriów. Innym typem Q10 jest MitoQ, jego działanie opisze poniżej.

CoQ10 jest dużą cząsteczką rozpuszczalną w tłuszczach, którą należy przyjmować z jedzeniem. Rozmiar cząsteczki CoQ10 oznacza, że ​​niewiele suplementu faktycznie trafia do mitochondriów.

Wiemy, że CoQ10 jest najbardziej potrzebny w mitochondriach, dlatego pojawiło się pytanie, jak skutecznie dostarczać CoQ10 do komórki.

Naukowcy z Nowej Zelandii dokonali przełomu w absorpcji CoQ10 pod koniec lat 90., kiedy odkryli, że ponieważ mitochondria mają ładunek ujemny, CoQ10 musiałby być przyłączony do dodatnio naładowanej cząsteczki, aby był wystarczająco wchłanialny.

Stworzyli nową formułę, sprzedawaną dziś jako MitoQ, która pozwala przekroczyć barierę mitochondrialną dzięki mniejszej wielkości cząsteczki i ładunkowi dodatniemu, pozwalając suplementowi na przebicie się przez błonę mitochondrialną.

MitoQ jest w stanie zacząć poprawiać stan mitochondriów, przywracając równowagę poziomów CoQ10 i wolnych rodników w komórce i pomagając chronić przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. W rzeczywistości MitoQ jest wchłaniany do mitochondriów nawet 1000 razy lepiej niż zwykły CoQ10.

Ile CoQ10 powinienem suplementować?

Organizm potrzebuje wysokiego poziomu suplementacji CoQ10, ponieważ mało suplementu jest w stanie przeniknąć przez błonę mitochondrialną. Na szczęście wysoce przyswajalna formuła MitoQ oznacza, że ​​można przyjmować dziesięć razy mniej mg niż w przypadku zwykłego CoQ10 i nadal otrzymywać większe korzyści dla zdrowia mitochondriów.

Podczas, gdy zaleca się przyjmowanie CoQ10 w dawkach kilkuset mg dziennie, MitoQ jest skuteczny w dawce zaledwie 10 mg raz dziennie. Przyjmowanie 10 mg bardzo dobrze przyswajalnego MitoQ może pomóc utrzymać ogólny stan zdrowia i dobre samopoczucie, wspierać koncentrację umysłu, wspierać zdrowe starzenie się, utrzymywać poziomy energii oraz ogólne zdrowie komórek i ludzi w celu zwiększenia odporności i witalności.

Jakich korzyści możesz oczekiwać po suplementacji MitoQ?

Oprócz optymalizacji działania mitochondriów poprzez przyjęcie ulepszonej formy suplementu CoQ10, takiego jak MitoQ, prawdopodobnie zauważysz zwiększoną energię, wytrzymałość, czas regeneracji oraz korzyści dla regeneracji mięśni i stawów po intensywnym wysiłku.

Niektóre osoby odczuwają również mniejszy stres, lepszy sen, lepsze zdrowie serca, większą zdolność do koncentracji. To, jak szybko zauważysz korzyści zdrowotne wynikające z suplementacji MitoQ, będzie się różnić w zależności od wieku, kondycji, ogólnego stanu zdrowia i poziomu uszkodzeń występujących obecnie w twoich komórkach.

Chociaż niektórzy zauważają poprawę szybko, inni mogą potrzebować do trzech miesięcy, aby poczuć pełne efekty suplementacji, gdy komórki i układy narządów zaczynają się regenerować i odmładzać. Niektóre osoby mogą nie odczuwać zauważalnej różnicy, ale możesz być pewny, że MitoQ pracuje w twoim ciele, aby wspierać zdrowie komórkowe i optymalizować wydajność, niezależnie od tego, czy to czujesz, czy nie.

Chociaż nie ma substytutu zdrowego stylu życia i dokonywania mądrych wyborów, suplementacja diety CoQ10 w postaci MitoQ może poprawić zdrowie mitochondriów, wesprzeć wydajność komórkową i odmłodzić układ komórkowy.

Jak zawsze, należy dostosować odpowiedni typ CoQ10 do potrzeb danej osoby. Wspomniałam powyżej, że zarówno Q10 w formie ubichinon, jak i ubichinol są niezbędne do prawidłowej pracy mitochondrialnej. W tzw. Koktailu mitochondrialnym znajdziemy obie formy tego suplementu. MitoQ może okazać się dobrym rozwiązaniem w przypadku cięższych stanów, kiedy to konieczne jest przyjmowanie większej ilości CoQ10.

MitoQ jest dostępne w sklepie Mitoterapia.

Źródło: MitoQ